Nowoczesne technologie pozwalają nam na o wiele więcej niż jeszcze 5 czy 10 lat temu. Przykładem tego mogą być choćby free spiny bez depozytu dostępne w kasynach z poziomu smartfonów. Dzięki wprowadzeniu nowych systemów sprzedaży, dostaw czy komunikacji o wiele lepiej dziś wyglądają kontakty między producentami, dostawcami a samymi sprzedawcami. Postanowiliśmy zatem sprawdzić, w jaki sposób jeszcze bardziej technologia może poprawić relacje między sprzedawcą a producentem.
Zmiany rynkowe
W ostatnich latach, a w szczególności od wybuchy pandemii koronawirusa, handel detaliczny zmienił się diametralnie. Właśnie różnego rodzaju technologie stały się centralną częścią podejścia wielu detalistów do biznesu. Niezwykle pożądana przez wielu stała się ekstremalna personalizacja. Polega ona na tym, że sprzedawcy gromadzą dane z wielu punktów, informacje z interakcji klienta bezpośrednio z nimi, z aktywności osób w mediach społecznościowych, ich historii przeglądania stron internetowych. Następnie centralizują te dane, dzięki czemu są w stanie stworzyć pełny obraz klienta. Obraz, który jednak nieustannie ewoluuje.
W ostatnim czasie sporo mówiło się o segmentacji baz danych klientów, obsłudze produktów i usług, które będą atrakcyjne dla wybranej grupy demograficznej. Handel detaliczny szybko jednak od tego odchodzi i zmierza w kierunku ekstremalnej personalizacji, czyli relacji jeden do jednego opartej na ujednoliconym źródle danych. Dzięki temu producenci dostają możliwość współpracy ręka w rękę ze sprzedawcami detalicznymi. Większość z tego została oparta na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Jednak poprzez inne czynniki sprzedawcy detaliczni mogą zmniejszyć potrzebę konkurowania ceną. Wiąże się to z tym, że oferowana przez nich usługa i lojalność, mogą zmniejszyć samą koncentrację klientów na cenie.
Zwiększenie wysiłków
Opisywane działanie natychmiast wpływa na relacje między sprzedawcą a konsumentem, jednak może także przynieść bardziej znaczące korzyści, gdy pojawią się producenci. W końcu to właśnie producenci mają ogromne doświadczenie, jak i ilości danych, które mogą pomóc sprzedawcom skuteczniej wykorzystywać zgromadzone informacje. Dzięki ścisłej współpracy detaliści i producenci mogą zwiększyć swoje wysiłki.
Badania przeprowadzone przez jeden z instytutów wykazały, że gdy producenci towarów konsumpcyjnych ściśle współpracują ze sprzedawcami detalicznymi, osiągają o wiele lepsze wyniki niż konkurenci. Wyznaczono w tym zakresie cztery zidentyfikowane obszary. Pierwszym jest współtworzenie długoterminowych strategii, drugim prowadzenie zaawansowanych analiz na poziomie szczegółowym, trzecim ustalenie elastycznego modelu operacyjnego, zaś czwartym współpraca w całym łańcuchu wartości.
Nie da się ukryć, że w rozwiniętych krajach dla sprzedawców detalicznych, którzy nie przyjęli i nie przyjmą dzisiejszej technologii, nowego sposobu pracy, przyszłość będzie bardzo trudna. Łatwo można bowiem pozostać w tyle za konkurencją, co kończy się mniejszymi zyskami, koniecznością zamknięcia biznesu. Dziś typowi konsumenci liczą na możliwość wyboru sposobu interakcji z marką lub sprzedawcą w danym dniu. Chcą wygodnego robienia zakupów online bądź też z opcją sprawdzenia na miejscu.
Obecnie detaliści i producenci mogą stworzyć głęboki, wnikliwy obraz każdego konsumenta, zwiększyć lojalność, zaangażowanie i same zakupy, co będzie miało wpływ na wynik finansowy. Szczególnie zatem ważne będą systemy, które mogą łączyć wiele źródeł danych. Oczywiście najpierw należy wyznaczyć wizję i wytyczyć ścieżkę do jej urzeczywistnienia. Zazwyczaj wszystko zaczyna się od umieszczenia klienta w centrum ogólnej strategii.
Z naszego artykułu jednoznacznie wynika, że niezwykle istotne będzie nie tylko zainwestowanie w systemy gromadzenia i przetwarzania danych, lecz również w różne kanały komunikacji. Ponadto ścisła współpraca z producentami pozwoli na stworzenie lepszego modelu klienta zainteresowanego naszymi produktami lub usługami.